Rode bietensap = Extra fysieke prestaties!

HeidiGezond eten, Sport en BewegingLeave a Comment

Rode bietensap Heidi Delaere

Rode bietensap = Extra fysieke prestaties!


Rode bietensap zit boordevol nitraat. Nitraat is perfect voor alle prestaties die met uithouding te maken hebben. Het is immers bewezen dat de inname van 400 mg nitraat 2 à 3 uur voor een inspanning de efficiëntie van het zuurstofverbruik tijdens inspanningen verhoogt. En dus je sportprestaties kan verbeteren. Dit effect is zowel effectief tijdens inspanningen op zeeniveau als tijdens inspanningen op hoogte. Het optimale effect van nitraat situeert zich dan vanaf de start van de inspanning tot ongeveer een 3-tal uren later, waarna de werking vermindert.

Waar moet je rekening mee houden bij aankoop van dit sap?

De concentratie aan nitraat in rode bietensap is heel variabel, van veel tot soms bijna niks. Het is dus aan te raden om shotjes van dit sap te kopen. Daar is men immers altijd zeker van de concentratie aan nitraat (= 400 mg). In een shotje Beet It van 70 ml zit er 400 mg. Rode bietensap uit de supermarkt is even duur, maar de hoeveelheid nitraat is variabel. Daar komt nog bij dat de vezels in dit soort sap bij veelvuldig gebruik maag- en darmproblemen kunnen geven.

Is rode bietensap (nitraat) kankerverwekkend?


Er zijn geen aanwijzingen dat de inname van nitraat kankerverwekkend kan zijn. Niet onder de vorm van dit specifieke sap, niet in de dosissen die momenteel worden aanbevolen in de context van sport, of niet via de hoeveelheden die bij normale voeding worden opgenomen.

Wetenschappelijke gegevens tonen aan dat de werkzame dosissen nitraat in de context van sport zich situeren tussen 250 à 500 mg. De gemiddelde dagelijkse nitraatinname bij vegetariërs, meer specifiek de nitraatinname via groenten, bedraagt gemiddeld 300 à 350 mg per dag. Dit wil zeggen dat er ook heel veel vegetariërs ruim boven deze grens zitten. Sommigen zitten zelfs aan meer dan 1000 mg nitraat per dag. Nog nooit is er een verband aangetoond tussen vegetarische voeding en kanker. Waarom zou occasioneel gebruik van rode bietensap in de context van sport dan wél kankerverwekkend zijn? Er zijn geen wetenschappelijke gegevens om dergelijke stelling te onderbouwen. Integendeel, dit wordt zelfs tegengesproken door recente wetenschappelijke studies.

Conclusie: dit sap geeft de perfecte natuurlijke én legale boost aan je sportprestaties!

TIP Gebruik geen antibacteriële mondspoelingen indien je nitraatpreparaten of rode bietensap drinkt. En vermijd kauwgom. Tandpasta is geen probleem …

Wil je meer weten over de zin of onzin van sportsupplementen, dan maak je best een afspraak met me voor een uiteenzetting hieromtrent!

— Met dank aan Nicolas Paraskevopulos, sports nutritionist, Bakala academy KU Leuven.

Maak een afspraak voor tips op jouw maat

Geef een antwoord