Snel afvallen met Ozempic?

Heidi DelaereGeen categorie

snel afvallen met Ozempic

Over dit populair medicijn wordt de laatste maanden veel gesproken en geschreven in de media. 

Als cliënten mijn advies hierover vragen geef ik graag mee dat ze zich eerst de voor- en nadelen, bijwerkingen & gevolgen goed afwegen vooraleer dit middel te gebruiken, want dit is helaas niet zo een onschuldig ‘wondermiddel’!

Allereerst Ozempic, wat is het? 

Ozempic (semaglutide) is een wekelijks in te spuiten geneesmiddel voor volwassenen met type 2-diabetes. Dat geneesmiddel wordt gebruikt om, in combinatie met een dieet en lichaamsbeweging, de bloedsuikerspiegel te verbeteren en het risico op ernstige cardiovasculaire aandoeningen zoals een hartaanval, beroerte of overlijden bij volwassenen met type 2-diabetes en bekende hartaandoeningen te verlagen. 

Semaglutide verlaagt naast je bloedsuikergehalte ook je eetlust door respectievelijk in te werken op je pancreas (alvleesklier) en je hersenen. Doordat je eetlust afneemt, daalt je energie-inname en dus ook je lichaamsgewicht. Daarom is het geneesmiddel ook populair bij mensen met obesitas.

Wat zijn de ‘voordelen’ om gewicht te verliezen met gebruik van Ozempic?

Het kost geen moeite (enkel geld) en het geeft een snel resultaat op korte termijn of beter enkel op korte termijn.

De hoge kostprijs van een behandeling met semaglutide, namelijk 250 euro per maand, zal eveneens veel mensen afschrikken. Voor 68 weken komt dat neer op 4.250 euro, of 283 euro per verloren kilogram. Het geneesmiddel wordt niet terugbetaald, en het gewichtsverlies was het resultaat van semaglutide samen met een vermageringsdieet en beweging. Die zaken zullen de factuur nog verhogen.

Wat zijn de (mogelijke) bijwerkingen en de lange termijn gevolgen bij gebruik van Ozempic?

  • huiduitslag
  • jeuk
  • duizeligheid
  • te snelle hartslag
  • ademhalingsmoeilijkheden
  • zwelling in het gelaat, op de lippen, de tong of in de keel
  • veranderingen in uw gezichtsvermogen
  • ongewone stemmingswisselingen, nare gedachten, zoals bijvoorbeeld een neiging om uzelf pijn te doen
  • bonkende hartslag of hartkloppingen
  • veranderingen in uw gezichtsvermogen
  • een licht gevoel in uw hoofd, alsof u flauw zou kunnen vallen
  • tekenen van een schildkliertumor – zwelling of een knobbel in uw hals, problemen met slikken, een hese stem, kortademigheid
  • symptomen van pancreatitis – hevige pijn in uw bovenbuik die zich uitbreidt naar uw rug, misselijkheid met of zonder braken
  • galblaasproblemen – pijn in de bovenbuik, koorts, kleikleurige ontlasting, geelzucht (geel worden van de huid of ogen);
  • lage bloedsuikerspiegel: hoofdpijn, honger, zwakte, zweten, verwarring, prikkelbaarheid, duizeligheid, snelle hartslag, of een gevoel van zenuwachtigheid
  • nierproblemen: zwelling, minder urineren, vermoeid gevoel of kortademigheid
  • buikgriepsymptomen: buikkrampen, braken, gebrek aan eetlust, diarree (kan waterig of bloederig zijn)

Lange termijn gevolgen na gebruik van Ozempic:

Lichaamsgewicht neemt weer toe na stoppen met semaglutide (Ozempic) Uit een onderzoek dat 120 weken duurde (meer dan 2 jaar) bleek dat mensen die afvallen tijdens gebruik van semaglutide (Ozempic) 2,4mg tijdens het eerste jaar na het stoppen van de medicatie minstens twee derde terug bij komen van wat ze verloren.

Dus dan toch geen mirakelmiddel (zonder professionele begeleiding)?

Er bestaat geen mirakelmiddel dat je de rest van je van overgewicht af kan helpen zonder dat je slechte gewoontes afleert. Dat is net de reden waarom zoveel mensen problemen hebben om op een gezond gewicht te geraken en vooral dat gezonder gewicht de rest van hun leven zonder extreme discipline te houden.

Wat kun je zelf doen?

Met de juiste mindset ben je al half gewonnen! Met geloof in jezelf kan je op 2 manieren gewicht verliezen: minder en gezonder eten, en meer bewegen. De basis van elke behandeling is dus dieet en beweging.

Dieet

Dieet is een hoeksteen van de behandeling, maar is meestal een van de moeilijkste aspecten. Een dieet houdt vaak meer in dan anders gaan eten. Vaak komt het neer op anders gaan leven. 

Veel mensen eten niet zozeer te veel, maar verkeerd. Ze eten te calorierijk voedsel, met te veel vetten en suikers. Om te weten of dat bij jou het geval is, kun je een eetdagboek bijhouden en daarna stelt de diëtist(e) een individueel dieetschema voor je op.

Zoveel mogelijk vers eten en veel water drinken is de boodschap. Het is niet alleen gezonder, het helpt ook om de afvalstoffen die door het vermageren ontstaan, af te voeren.

Neem ook zeker 3 maaltijden per dag. Maaltijden schrappen of overslaan is niet goed. 

Er bestaan heel wat ‘speciale’ diëten zoals een vetvrij of koolhydraatvrij dieet, voedselvervangers, het brooddieet, afslankpillen, het Atkins-dieet, het Montignac-dieet… Let echter goed op voor je hiermee begint. Het schrappen van bepaalde voedingsingrediënten kan je gezondheid schaden en ernstige tekorten veroorzaken. Speciale diëten zijn bovendien zeer moeilijk vol te houden, terwijl gezonde en evenwichtige voeding makkelijker aan te houden zijn.

Koop nooit vermageringspillen via het internet. Ze zijn meestal duur, en vaak niet onschuldig. Ze kunnen kruidenmengsels en stoffen bevatten zoals schildklierpoeder en zijn ronduit gevaarlijk.

Een goede tip: wees in het begin niet te ambitieus. 10% gewichtsverlies levert al heel wat gezondheidsvoordelen op. Als je bijvoorbeeld 100 kg weegt, dan kan een bereikt gewicht van 90 kg al positieve effecten hebben op je gezondheid. Vaak is de bloeddruk al beter, zijn de suikerspiegels van mensen met diabetes beter geregeld en voelen mensen zich doorgaans heel wat beter. 

Nadien kun je eventueel nog verdere stappen zetten richting een lager gewicht, maar is het vooral belangrijk om niet opnieuw te verzwaren.

Laat je in dit alles begeleiden door een ervaren diëtist(e). Zij bezitten doorgaans schatten aan informatie en tips om je te helpen. 

Met medische vragen kun je steeds terecht bij je huisarts. 

Bewegen

De tweede pijler is een hoger calorieverbruik door meer beweging . Alle vormen van bewegen zijn goed, maar hoe intenser je beweegt, hoe meer calorieën je verbruikt. Wandelen, zwemmen en fietsen zijn dus prima, maar andere vormen van bewegen zoals dansen zijn even goed. 

De hoeveelheid fysieke activiteit van matige intensiteit (stevig wandelen, zwemmen, fietsen, tuinieren) wordt geschat op ongeveer 150 minuten per week. Als je dat moeilijk in je eentje kunt opbrengen, kun je aansluiten bij een groep. Je ziekenfonds voorziet een tussenkomst in het lidgeld van een sportvereniging.

Heb je licht overgewicht en wil je slechts enkele kilo’s kwijt, dan lukt het zeker op deze manier. 

Heb je sterk overgewicht en aandoeningen die hiermee te maken hebben, kun je je beter laten begeleiden door een arts en een diëtist(e). 

Ook gespecialiseerde kinesisten kunnen je bijstaan met raad en daad omtrent gezond bewegen. Informeer je ook hier goed bij betrouwbare bronnen, aangezien er heel wat tegenstrijdige en onjuiste informatie in omloop is. 

Ziezo, hopelijk ben je al wat wijzer met de voor en nadelen van het gebruik van Ozempic. 

Mocht je nog vragen hebben, spreek me gerust aan of maak een afspraak als je niet kan wachten om overbodige kilo’s vaarwel te zeggen. Ik help je graag hierbij!